מרי כריסמס: סודות הפסיכדליה של סנטה קלאוס

מה הקשר בין חג המולד הנוצרי לסנטה קלאוס ומה בין סנטה קלאוס לפטריות ההזיה הנודעות מסוג “אמניטה מוסכריה”?

למרות שרוב האנשים רואים את חג המולד בתור חג נוצרי, רבים מהסמלים והאייקונים שאנו מקשרים לחגיגות חג המולד נגזרות בעצם מהמסורות השמאניסטיות של העמים השבטיים של צפון אירופה שלפני עידן הנצרות.

אמניטה מוסכריה
אמניטה מוסכריה

הפטרייה הקדושה של האנשים הללו הייתה “אמניטה מוסכריה” לבנה ואדומה, הידועה גם בשם “אמנית הזבובים”. פטריות אלו נפוצות כיום בספרי אגדות ובדרך כלל קשורות בקסמים ופיות. זאת משום שהן מכילות תרכובות הזיה חזקות, והיו בשימוש על ידי עמים עתיקים למטרות תובנה וחוויה טרנסצנדנטלית.

מרבית המרכיבים המרכזיים של חגיגות חג המולד המודרניות, כמו סנטה קלאוס, עצי חג המולד, איילים קסומים ומתן מתנות, מבוססים במקור על המסורות המקיפות את היבול וצריכת הפטריות המקודשות הללו.

ראו עוד: סנטה קלאוס וקנאביס בחג המולד (תמונות)

עץ העולם - יגדראסיל
עץ העולם – יגדראסיל

עץ העולם

העמים העתיקים האלה, כולל הלאפים (Lapps) של פינלנד המודרנית, ושבטי הקויאק (Koyak) של ערבות רוסיה המרכזית, האמינו ברעיון של עץ העולם (יגדראסיל). עץ העולם נתפס בתור סוג של ציר קוסמי, כזה שמישורי היקום מקובעים עליו. שורשיו של עץ העולם נמתחים אל התהומות, הגזע שלו הוא “הארץ התיכונה” של הקיום היומיומי, וענפיו מגיעים מעלה אל הממלכה השמימית.

גם זה בטח יעניין אותך

כוכב הצפון גם הוא נחשב קדוש, שכן כל שאר הכוכבים בשמים סובבים סביב הנקודה הקבועה שלו. הם קשרו את “כוכב הקוטב” הזה עם עץ העולם והציר המרכזי של היקום. חלקו העליון של עץ העולם נוגע בכוכב הצפון, רוחו של השמאן מטפסת על העץ המטאפורי, וכך עוברת לממלכת האלים. זו המשמעות האמיתית של הכוכב על צמרת עץ חג המולד המודרני, וגם הסיבה ששמאן-העל סנטה הקים את ביתו בקוטב הצפוני.

פטריות האמניטה מוסכריה צומחות רק תחת סוגים מסוימים של עצים, בעיקר עצי אשוח ושיחים ירוקי עד. ראשי הפטריות הם הפרי של המצע האורגני הגדול מתחת לאדמת העץ אשר מקיימת מערכת יחסים סימביוטית עם שורשיו של העץ. עבור העמים העתיקים, הפטריות הללו היו, פשוטו כמשמעו, “פרי העץ”.

צפו בהליך הגדילה של האמניטה מוסכריה בהילוך מהיר:

העמים העתיקים נדהמו מכך שהפטריות הקסומות הללו צמחו מהאדמה ללא כל זרע נראה לעין. הם החשיבו את “לידת הבתולים” הזו לתוצאת הטל של הבוקר, שנתפס בתור זרע האלוהות. העיטור הכסוף איתו מקשטים את עץ חג המולד המודרני, מייצג את הנוזל האלוהי הזה.

משחקי איילים

המרכיבים הפעילים של פטריות האמניטה אינם מתעכלים בגוף, ולכן הם נשארים פעילים בשתן. למעשה, בטוח יותר לשתות את השתן של מי שצרך את הפטריות מאשר לאכול את הפטריות ישירות, כיוון שרבות מהתרכובות הרעילות מעובדות ומחוסלות בסיבוב הראשון בגוף.

סנטה עם האיילים בשמיים

זה היה מנהג נפוץ בקרב העמים העתיקים למחזר את השפעותיהן החזקות של הפטריות על ידי שתיית שתן של מישהו שאכל מהן. מרכיביה של האמניטה יכולים להישאר חזקים גם לאחר שישה מעברים דרך גוף האדם וישנם חוקרים הטוענים שזה מקורו של הביטוי “להשתכר” (באנגלית : to get pissed), מכיוון שפעילות שתיית השתן קדמה לאלכוהול באלפי שנים.

איילים היו החיות המקודשות של הנוודים למחצה הללו, מכיוון שאיילים סיפקו מזון, מחסה, ביגוד ומצרכים אחרים. איילים גם כן אהבו לאכול את פטריות האמניטה; הם היו מוצאים אותן, ואז מפזזים תחת השפעתן. לעתים קרובות שתן של איילים תחת השפעה היה נצרך למטרת השפעותיו הפסיכדליות.

ראו עוד: בעלי חיים שאוהבים להתמסטל
ראו עוד: בעלי חיים שימסטלו אתכם

אמניטה מוסקריה
אמניטה מוסכריה

ההשפעות האלה היו דו-כיווניות, מכיוון שגם איילים נהנו משתן של אנשים, במיוחד כאלה שצרכו את הפטריות. למעשה, איילים חיפשו שתן אנושי כדי לשתותו, ומספר שבטים נשאו מכולות מעור כלב ים שהכילו את השתן שלהם, בו הם השתמשו כדי למשוך איילים תועים בחזרה לעדר.

השפעותיהן של פטריות האמניטה כוללות בדרך כלל תחושות עיוות גודל ומעוף. תחושת המעוף יכולה להסביר את אגדות האיילים המעופפים, ואגדות על מסעות שמאניים שכללו סיפורים על איילים מכונפים, שהובילו את רוכביהם עד לענפיו העליונים של עץ העולם.

סנטה קלאוס - שמאן על
סנטה קלאוס – שמאן על

סנטה קלאוס, שמאן-על

למרות שהדמות המודרנית של סנטה קלאוס נוצרה לפחות בחלקה על ידי מחלקת הפרסום של קוקה קולה, למעשה מראיתו, בגדיו, גינוניו וחבריו, כולם מסמלים שהוא למעשה גלגול של אותם שמאנים אוספי-פטריות עתיקים.

אחת מתופעות הלוואי של אכילת פטריות האמניטה היא שהעור ותווי הפנים מקבלות זוהר סמוק. זו הסיבה שסנטה תמיד מופיע עם לחיים אדומות ואף זוהרים. אפילו ה-“הו, הו, הו !” העליז של סנטה הוא צחוק אופורי של מישהו שהתמכר לפטריית הקסם.

סנטה גם מתלבש כמו מלקט פטריות. כשהגיע זמן לצאת ולקצור את הפטריות הקסומות, השמאנים העתיקים היו מתלבשים כמו סנטה, לבושים במעילי פרווה אדומים ולבנים מקושטים, ובמגפיים ארוכים ושחורים.

עמים אלה חיו בבתים שהיו עשויים ליבנה ועור איילים, שנקראו “יורט”. קצת דומה לאוהל, פתח העשן המרכזי של היורט לעתים קרובות שימש גם בתור כניסה. לאחר איסוף הפטריות מתחת לעצים המקודשים, השמאנים היו ממלאים השקים שלהם וחוזרים הביתה. לאחר טיפוס במורד כניסת הארובה, הם היו חולקים ביניהם את מתנות הפטריות עם אלה ששהו בפנים.

יורט - אוהל מונגולי
“יורט” – אוהל מונגולי בשלג

פטריות האמניטה צריכות להיות יבשות לפני הצריכה; תהליך הייבוש מפחית את רעילות הפטריות תוך הגדלת עוצמתן. השמאן הנחה את הקבוצה בשרשור הפטריות ותלייתן סביב האש שבאח לייבוש. מסורת זו הדהדה לשרשור המודרני של פופקורן ודברים אחרים.

המסעות הפסיכדליים שבוצעו תחת השפעת האמניטה סומלו גם על ידי מקל שמגיע דרך פתח העשן בחלקו העליון של האוהל. פתח העשן היה הפורטל דרכו יצאה רוחו של השמאן מהמישור הפיזי.

מסעו המפורסם והקסום של סנטה, בו לוקחת אותו המזחלת סביב כדור ארץ כולו בלילה אחד בלבד, פותח מן “המרכבה השמימית”, שהייתה בשימוש על ידי האלים שבהשראתם סנטה ודמויות שמאניות אחרות נוצרו. המרכבה של אודין, ת’ור ואפילו האל המצרי אוזיריס ידועה כיום בתור העגלה הגדולה, המסתובבת סביב כוכב הצפון בתקופה של 24 שעות.

בגרסאות שונות של הסיפור העתיק, המרכבה הייתה רתומה לאיילים או סוסים. בזמן שהחיות הפכו ליותר ויותר מותשות, תערובת הדם והרוק שלהן, נפלה על האדמה, ויצרה את פטריות האמניטה.

ניקולאס הקדוש
ניקולאס הקדוש

ניקולס הקדוש וניק הישן

ניקולס הקדוש הוא דמות אגדית שכנראה חיה במאה הרביעית. פולחנו התפשט במהירות וניקולס הפך לקדוש הפטרון של קבוצות רבות ומגוונות, כולל שופטים, משכונאים, פושעים, סוחרים, מלחים, אופים, מטיילים, עניים, וילדים.

רוב ההיסטוריונים הדתיים מסכימים שניקולס הקדוש לא באמת היה קיים בתור אדם אמיתי, ולמעשה היה גרסה נוצרית של אלים פגניים קדומים. אגדותיו של ניקולס נוצרו בעיקר על בסיס סיפורים אודות אל טווטוני בשם הולד ניקר (Hold Nickar), המוכר ליוונים בתור פוסידון. אל הים העוצמתי הזה היה ידוע בכך שדהר דרך השמים במהלך היפוך החורף, והעניק חסדים מופלאים למתפלליו על הארץ.

כאשר הכנסייה הקתולית יצרה את דמותו של ניקולס הקדוש, הם לקחו את שמו מ-“ניקר” והעניקו לו את התואר של פוסידון – “המלח”. ישנן אלפי כנסיות על שם ניקולס הקדוש, שרובן הומרו ממקדשים לפוסידון והולד ניקר. (כיוון שהאלים הפגניים העתיקים עברו דמוניזציה על ידי הכנסייה הנוצרית, הענקת שמו של ניקר נקשרה גם היא עם השטן, הידוע בשם “ניק הזקן !”).

סנטה מעשן על חילזון

מסורות מקומיות שולבו בחגים הנוצריים החדשים כדי להפוך אותם למקובלים יותר על המומרים החדשים. עבור הנוצרים המוקדמים הללו, ניקולס הקדוש הפך לסוג של “שמאן-על” שהולבש על המנהגים התרבותיים השמאניים שלהם. תמונות רבות של ניקולס הקדוש מאותם ימים קדומים הראו אותו לובש אדום ולבן, או עומד מול רקע אדום עם נקודות לבנות, העיצוב של פטריית האמניטה.

ניקולס הקדוש גם אימץ כמה מסגולותיה של “סבתא בפנה” (Grandmother Befana) האגדית מאיטליה, שמילאה גרביים של ילדים במתנות. מקדשה בבארי, איטליה, הפך למקדשו של ניקולס הקדוש.

עולם מודרני, מסורות עתיקות

מספר פסיכולוגים דנו ב”דיסוננס הקוגניטיבי” המתרחש כאשר ילדים מעודדים להאמין בקיומו הממשי של סנטה קלאוס, רק כדי שהשקר של הוריהם ייחשף כאשר יהיו מבוגרים יותר. על ידי הטעיית ילדינו אנו גוזלים מהם מורשת עשירה יותר, מכיוון שהמוצא האמיתי של הטקסים העתיקים הללו מושרש עמוק בהיסטוריה שלנו ובלא-מודע הקולקטיבי שלנו. על ידי הבנה טובה יותר של האמיתות מאחורי החגיגות הפופולריות הללו, אנחנו יכולים להבין טוב יותר את העולם המודרני, ומקומנו בו.

ראו עוד: קנאביס בתקופת התנ”ך
ראו עוד: קנאביס בנצרות – האם ישו השתמש במריחואנה?

אנשים רבים בעולם המודרני דחו את חג מולד בגלל היותו ממוסחר מדי, בטענה שטקס הנתינה הזה הוא למעשה חגיגה של חומרנות ורדיפת בצע. אבל רוחו האמתית של פסטיבל החורף הזה אינה טמונה בחילופי צעצועים מפלסטיק, אלא בחגיגת קבלת מתנה מהארץ. פרי הפטריות הקסומות, וחוויות ההתגלות שהוא יכול לספק.

מקור

המשך קריאה
Back to top button
x
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר